- Jesteś tutaj:
-
Home
- Szkoła przysposabiająca do pracy
Trzyletnia Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy
Powstała w 2008 roku z myślą o uczniach niewidomych i słabowidzących z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz innymi sprzężonymi niepełnosprawnościami. Proces nauczania w Szkole ma charakter wielometodyczny i odbywa się zgodnie z założeniami autorskiego programu, opracowanego przez naszych specjalistów. Głównym celem nauczania i wychowania w utworzonych oddziałach przysposabiających do pracy jest przygotowanie uczniów do aktywnego, samodzielnego funkcjonowania w życiu oraz do pracy w określonych warunkach społecznych, socjalnych i kulturowych, zgodnie z ich indywidualnymi możliwościami psychofizycznymi. Nauczyciele prowadzący zajęcia oraz specjaliści pracujący z uczniami tworzą zespół, którego zadaniem jest ustalenie dla każdego ucznia indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego z uwzględnieniem programu przysposobienia do pracy. W trakcie trzyletniego cyklu kształcenia uczniowie kształcą się w ramach dwóch głównych przedmiotów: funkcjonowania osobistego i społecznego oraz przygotowania do pracy. Przygotowanie do pracy realizowane jest w następujących kierunkach edukacyjnych:
•pracownia gastronomiczna
•gospodarstwo domowe
•rękodzielnictwo artystyczne
Zajęcia z „Pracowni gastronomicznej” i „Gospodarstwa domowego” odbywają się w sali - pracowni, wyposażonej w nowoczesny aneks kuchenny, wzbogacony o niezbędne i ułatwiające pracę uczniom niewidomym akcesoria kuchenne i pomoce specjalistyczne. Przygotowane są także stanowiska do wykonywania wielu prac z zakresu rękodzielnictwa, a także przytulny kącik relaksacyjny. Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań muzycznych i kreatywności. Stworzyła warunki do rozwijania kondycji fizycznej uczniów i troski o własne zdrowie, jako warunku niezbędnego do wykonywania pracy. Zapewnia także możliwości korzystania z różnych form spędzania wolnego czasu oraz udział w aktualnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych.
Zadania Szkoły Przysposabiającej do Pracy
1. Tworzenie warunków niezbędnych do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego i poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego oraz warunków i sytuacji sprzyjających i doskonalących jego zaradność życiową oraz niezależność w czynnościach samoobsługowych.
2. Podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności komunikowania się, w tym - jeżeli jest to konieczne - wspomagających sposobów porozumiewania się, a także umiejętności czytania i pisania (w miarę możliwości ucznia) oraz umiejętności matematycznych, przydatnych w dorosłym życiu.
3. Tworzenie warunków do poznawania przyrody, wychowania do życia w harmonii z przyrodą, kształtowania postawy proekologicznej.
4. Ukazywanie znaczenia zasad moralnych dla rozwoju osobistego człowieka, kształtowania się relacji między ludźmi oraz życia społecznego, gospodarczego i politycznego. Uczenie rozumienia swoich praw i umiejętności ich egzekwowania.
5. Tworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu.
6. Organizowanie w szkole pracowni umożliwiających realizację przysposobienia do pracy oraz wykorzystanie opanowanych umiejętności praktycznych w typowych i nowych sytuacjach.
7. Umożliwianie uczniom udziału w aktualnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych oraz zapewnienie możliwości korzystania z różnych form spędzania wolnego czasu (turystyka, krajoznawstwo, rekreacja, imprezy sportowe i kulturalne). Rozwijanie zainteresowań i kreatywności ucznia.
8. Tworzenie warunków do rozwijania kondycji fizycznej i troski o własne zdrowie, jako warunku niezbędnego do wykonywania pracy.
9. Przybliżanie tradycji i obyczajów lokalnych, narodowych, rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionu i kraju.
10. Zapoznawanie uczniów z prawami człowieka i zasadą, że niepełnosprawność intelektualna nie może być przyczyną dyskryminacji.
11. Nawiązywanie kontaktu z instytucjami i organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych intelektualnie.
12. Zapewnienie uczniowi udziału w różnych zajęciach rewalidacyjnych, sportowych oraz kształtujących kreatywność uczniów. Zajęcia te mają wpływ na możliwości kształcenia ogólnego oraz kształcenia w zakresie przysposobienia do pracy, a także realizację treści podstawy programowej. Zajęcia te są prowadzone w celu:
a) wspomagania rozwoju ucznia
b) rozwijania psychofizycznej sprawności ucznia oraz zdolności do odniesienia sukcesu
c) rozwijania zainteresowań (w szczególności muzycznych, teatralnych, tanecznych, śpiewu i sportowych), sprawności manualnej oraz zdolności plastycznych
d) usprawniania funkcjonowania ucznia oraz jego kondycji fizycznej
e) rozbudzania postawy kreatywnej ucznia w procesie zdobywania umiejętności i gromadzenia wiedzy ogólnej oraz wiedzy z zakresu przysposobienia do pracy, w tym o poszczególnych stanowiskach pracy
f) wspomagania samodzielności społecznej
g) wdrażania do aktywności ruchowej i kształtowania umiejętności samodzielnego organizowania wypoczynku i rekreacji
Zajęcia rewalidacyjne, sportowe oraz kształtujące kreatywność ucznia są ustalane na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
View the embedded image gallery online at:
http://niewidomi.edu.pl/index.php/szkola-przysposabiajaca-do-pracy#sigFreeId53b1b6b9a9
http://niewidomi.edu.pl/index.php/szkola-przysposabiajaca-do-pracy#sigFreeId53b1b6b9a9